عوامل تاثیرگذار بر قیمت اتریوم | چرا اتریوم باارزش است؟

اتریوم نه تنها مانند بیت کوین قابلیت ردیابی و انتقال دارایی‌ها را در شبکه‌ی بلاک چین دارد بلکه قابلیت اجرای برخی برنامه‌های از پیش تعیین شده را نیز دارد. در واقع اتریوم یک پلتفرم محاسباتی است که اجازه ساخت برنامه‌های مختلف را به توسعه دهندگان با اهداف مختلف را می‌دهد.

یکی از قابلیت‌های ماشین مجازی اتریوم اجرای برنامه‌هایی مانند قراردادهای هوشمند است که طی آن و بر اساس پیش فرض‌های از قبل تعیین شده برخی امور مالی به صورت اتوماتیک انجام می‌شوند.

از طرف دیگر ارز دیجیتال اتریوم نیز بر روی شبکه‌ی بلاک چین اتریوم عمل می‌کند و تحت تاثیر عوامل گوناگونی قیمت لحظه‌ای اتریوم متغیر است. در ادامه با عوامل مختلف تاثیر گذار بر این رمز ارز بیشتر آشنا خواهید شد.

ارزش توکن اتریوم در چیست؟

اتریوم علاوه بر با ارزش بودن، دارای کاربردهای بسیاری است که بر ارزش آن تاثیر گذاشته و قیمت لحظه‌ای اتریوم را دچار نوسان می‌کند. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای ارز دیجیتال اتریوم به عنوان ابزاری جهت دریافت کارمزد یا گس فی از کاربران جهت انجام تراکنش‌های مختلف و یا اجرای قراردادهای هوشمند است.

از طرفی دیگر اتریوم قابلیت استفاده در جهت انتقال رمز ارزهای مختلف و قیمت‌گذاری بر آن‌ها در شبکه‌ی بلاک چین را دارا می‌باشد. امکان قرض دادن اتریوم بر اساس مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند وجود دارد. همچنین برخی آن را به عنوان وجه قبول دارند. مقاومت اتریوم در مقابل سانسور، عدم نیاز به مجوزهای قانونی و همچنین نام مستعار نیز از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این رمز ارز به شمار می‌آیند.

اثر تعداد کاربران بر ارزش اتریوم

تعداد کاربران اتریوم تاثیر مستقیمی بر ارزش این رمز‌ارز دارد به طوری که هر چه تعداد کاربران این رمز ارز افزایش پیدا کند، قیمت اتریوم نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در واقع عرضه و تقاضا پویا شده و حتی قیمت لحظه‌ای اتریوم نیز تغییر پیدا خواهد کرد.

عوامل موثر بر قیمت اتریوم

به طور کلی قیمت لحظه‌ای اتریوم و قیمت کلی آن تحت تاثیر مستقیم عوامل عرضه و تقاضا قرار دارد. این بدان معنا است که هر چه میزان عرضه بیشتر شود قیمت کاهش یافته و هرچه میزان عرضه کمتر شود تقاضا بالاتر رفته و در نتیجه قیمت اتریوم افزایش خواهد یافت.

بنابراین بهتر است عوامل تاثیر گذار بر میزان عرضه و تقاضا را بیشتر بررسی کرده و در نتیجه راحت‌تر بتوانیم مسیر حرکتی قیمت اتریوم را تشخیص دهیم. در ادامه به معرفی برخی عوامل موثر بر میزان عرضه و تقاضای اتریوم اشاره خواهیم کرد.

اخبار مرتبط با اتریوم

یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار میزان عرضه و تقاضای اتریوم اخبار مرتبط با آن است. در همین راستا چندین سناریو وجود دارند که می‌توانند میزان تقاضا را در بازار بالا برده و در نتیجه باعث افزایش قیمت لحظه‌ای اتریوم شوند. این سناریوها عبارتند از:

هر گونه خبر مبتنی بر تغییرات پروتکل که منجر به کاهش عرضه در آینده شود. برای مثال می‌توانیم اخباری مبتنی بر کاهش نرخ تورم و یا توکن سوزی‌ها را دنبال کنیم.

همچنین اخبار مرتبط با آسان‌تر و سریع‌تر شدن راه‌های استفاده از شبکه نیز می‌تواند باعث تغییر قیمت اتریوم شود. در این سناریو کاربران بایستی به دنبال اخبار مربوط به عواملی چون کاهش نرخ کارمزدها و یا افزایش سرعت تراکنش‌ها باشند.

در سناریوی بعدی کاربران بایستی به دنبال افراد مرتبط با محرک‌های سپرده‌گذاری و استیکینگ باشند. بنابراین چنانچه بر فرض مثال پاداش سپرده‌گذاری‌های بزرگتر و طولانی‌تر افزایش پیدا کنند در نتیجه احتمال آنکه افراد بیشتری راغب به سرمایه‌گذاری در این بازار شوند افزایش پیدا خواهد کرد و نهایتا تقاضا برای اتریوم بیشتر شده و قیمت لحظه‌ای و بلند مدت آن رشد خواهد یافت.

لازم به ذکر است که سناریوهای خلاف جهت سناریوها بالا نیز وجود دارند که می‌توانند میزان تقاضا را کاهش داده و در نتیجه قیمت اتریوم را نیز کاهش دهند.

اثر اخبار خارجی بر قیمت اتریوم

علاوه بر اخبار مرتبط با اتریوم برخی دیگر از اخبار در سطح کلان نیز وجود دارند که نظام اقتصاد مالی را تحت تاثیر قرار داده و به دنبال آن بازارهای مالی ارز دیجیتال و به ویژه رمز ارز مورد نظر ما نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. بنابراین مهم‌ترین محرک اقتصاد کلان و بنیادین بازار را می‌توان تغییرات در سیاست پولی دانست.

بر همین اساس با پویا شدن نرخ بهره، قیمت دارایی‌های نیز متاثر خواهند شد. بنابراین توجه به اخباری مرتبط با تورم و رشد اقتصاد مانند اخبار مرتبط با تولید، اشتغال، نرخ بیکاری، میزان تولید ناخالصی داخلی، نظرسنجی‌های مربوط به احساسات مصرف کننده‌ها و کسب کارها می‌توانند بسیار مهم باشند. به طور کلی چندین قاعده در هر تحلیل بنیادین وجود دارد که عبارتند از:

افزایش نرخ بهره در هنگام رشد و تورم بالا توسط بانک‌ها. در چنین مواقعی بانک‌ها برای آرام کردن بازار نرخ بهره را معمولا افزایش می‌دهند و در نتیجه بهتر است از دارایی‌هایی مانند رمز ارزها و سهام دور شوید. در چنین مواقعی قیمت لحظه‌ای و بلند مدت اتریوم نیز معمولا افت شدیدی خواهد داشت.

بر خلاف مورد قبل زمانی که تورم و رشد اقتصادی پایین است و بازار بسیار راکد دنبال می‌شود، معمولا بانک‌ها برای پویا کردن آن به سمت کاهش نرخ بهره رفته و در نتیجه قیمت رمز ارزهای و سهام رشد خواهند داشت. زیرا در این صورت پول از سمت بانک‌ها به سمت دارایی‌های پرریسک‌تر رفته و در نتیجه رشد خواهند کرد.

رشد بالا و تورم پایین. در این سناریو و سناریوی برعکس آن یعنی رشد پایین و تورم بالا، تمرکز بر روی تورم برای معامله گران جذاب‌تر بوده و بانک‌ها در این مواقع در حفظ ثبات قیمت می‌کوشند.

چند نکته مهم درباره اتریوم

به دلیل نوظهور بودن بازار رمز ارزها که همچنان در حال توسعه هستند، نوسانات قیمت بسیار زیاد بوده و احتمال آن که نوسانات قیمت لحظه‌ای و بلند مدت اتریوم همچنان بالا بماند بسیار زیاد است.

با برگشت به گذشته می‌توان دید که بین ۵۰ تا ۸۰ درصد افت قیمت در بازار ارزهای دیجیتال قابل مشاهده است. بر همین اساس ریسک معاملاتی خود را مدیریت کرده و تا حد امکان از لوریج استفاده نکنید و یا در صورت استفاده به حد ضررهای مدیریت شده‌ی خود پایبند باشید.

چنانچه قصد انجام سرمایه‌گذاری و یا معامله بر اتریوم را دارید همیشه اخبار آن را دنبال کنید و چنانچه تغییراتی در میزان پذیرش و استفاده از اتریوم حس کردید مطمئن باشید که روند قیمتی اتریوم تغییر پیدا خواهد کرد.

سخن آخر

در این نوشته متوجه شدیم بزرگترین عامل تغییر دهنده‌ی قیمت اتریوم، میزان عرضه و تقاضا این رمز ارز است که خود تحت تاثیر عوامل گوناگونی مانند اخبار داخلی و خارجی بازار است. بنابراین با بررسی اخبار به روز مرتبط با اتریوم و مشاهده صفحه قیمت لحظه‌ای اتریوم قادر خواهید بود روند قیمت آن را تشخیص داده و در نقطه‌ای مناسب اقدام به خرید و فروش اتریوم کنید.

کلیه حقوق متعلق به وب سایت امور اقتصادی است.