چه نوع سرمایه‌گذاری برای شما مناسب است؟

انواع سرمایه گذاری؛ کدام نوع سرمایه گذاری بهتر است؟

به تعداد انسان های روی کره خاکی راه برای سرمایه گذاری وجود دارد! عده ای دوست دارند ریسک کمتری در سرمایه گذاری داشته باشند و برخی دیگر می خواهند سود بیشتر در زمان کمتری را تجربه کنند. برخی دیگر نیز سبدی از سرمایه گذاری های متنوع برای خود ایجاد می کنند. حال سوال اینجاست که بهترین سرمایه گذاری برای شما چیست؟

در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم انواع سرمایه گذاری چیست و شما بر اساس چه فاکتورهایی می توانید نسبت به انتخاب یک یا چند نوع سرمایه گذاری اقدام کنید؟ مسئله ای که وجود دارد این است که فاکتورهای وابسته به این مسئله به اندازه ای گسترده است که به واقع می توان برای هر فرد مسیری جداگانه در سرمایه گذاری در نظر گرفت. اینجاست که مفهوم استراتژی شخصی در سرمایه گذاری معنا پیدا می کند. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

هدف از سرمایه گذاری چیست؟

هدف از سرمایه گذاری

همانطور که در مقاله “چرا سرمایه گذاری یک مهارت ضروری است؟” عنوان کردیم، شناخت هدف یکی از فاکتورهای تعیین کننده سرمایه گذاری محسوب می شود. شما باید بدانید که از یک سرمایه گذاری دنبال چه چیزی هستید و برای این کار به چه ابزارهایی نیاز دارید؟

پایه ای ترین و مهم ترین هدف سرمایه گذاری در بعد اقتصادی، مسلما سودآوری خواهد بود. اما سودآوری می تواند برای هر کسی معنای متفاوتی داشته باشد. عده ای دوست دارند که سود مالی چند ده درصدی را تجربه کنند و برخی دیگر به دنبال این هستند که درآمدی ثابت بر اساس سرمایه گذاری خود ایجاد نمایند. همچنین ممکن است عده ای برای کسب تجربه و تخصص وارد بازارهای مالی و سرمایه گذاری شده باشند. بنابراین تعیین هدف می تواند استراتژی و هدف شما را مشخص کند. برای تعیین این هدف و شناخت بهترین روش سرمایه گذاری باید با چند مفهوم آشنا شد که از جمله مهمترین آن ها سود است.

 

سود و ضرر اصلی ترین مفهوم سرمایه گذاری

اصلی ترین و پایه ای ترین مفهوم سرمایه گذاری را می توان سود و زیان دانست. زیان در یک سرمایه گذاری اقتصادی به سه بخش تقسیم می شود. اگر سرمایه شما دچار کاهش مادی شود، اگر سرمایه شما دچار کاهش ارزش شود و یا اگر سرمایه گذاری شما باعث از دست رفتن سرمایه گذاری بهتر در همان بازه زمانی شود، شما دچار یک زیان در سرمایه گذاری شده اید.

بر این اساس می توان گفت که سود مالی در سرمایه گذاری شامل سه عنصر افزایش مادی سرمایه، افزایش ارزش سرمایه و انتخاب بهترین موقعیت سرمایه گذاری در دوره ای مشخص است. توجه داشته باشید که مفاهیم گفته شده در خصوص سرمایه گذاری از جمله هدف و سودآوری مفاهیم چسبیده هم هستند و نمی توان آن ها را به طور کامل از یکدیگر جدا کرد. در کلام ساده تر هدف سرمایه گذاری را می توان در سودآوری آن و سود سرمایه گذاری را در هدف آن جست و جو کرد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود 50 درصد

ریسک عامل تعیین کننده نوع سرمایه گذاری

ریسک و بازدهی از دیگر مفاهیم مهم و تاثیرگذار در بازار های مالی و سرمایه ای محسوب می شود. یکی از بزرگ ترین ابزارهایی که می تواند به ما در تعیین بهترین موقعیت اقتصادی و سرمایه گذاری کمک کند شناخت مفهوم ریسک و بازدهی است.

ریسک به رابطه میان سود و زیان گفته می شود. توجه داشته باشید که هر سرمایه گذاری احتمال زیان خاص خودش را دارد. در صورتی که شما این زیان را نادیده بگیرید و یا فکر کنید سرمایه گذاری زیانی ندارد بدانید که عملا این موقعیت مالی چیزی شبیه به قمار برای شما خواهد بود. ریسک احتمالی است که نشان می دهد که تا چه اندازه سود و زیان در سرمایه گذاری امکان پذیر است.

شما بر اساس ریسک سرمایه گذاری تصمیم گیری می کنید که وارد این موقعیت سرمایه گذاری شوید یا خیر. به طور مثال در یک موقعیت سرمایه گذاری عنوان می شود که سود حاصل از آن 20 درصد و در صورت زیان ده بودن این موقعیت سرمایه گذاری می توان تا 10 درصد زیان را برای آن در نظر گرفت. روش دیگر برای شناسایی ریسک موقعیت سرمایه گذاری احتمال وقوع سناریوهای مختلف است.

به طور مثال گفته می شود که احتمال 60 درصد روند سهم در بازه ای مشخص صعودی خواهد بود، اما این احتمال 40 درصدی نیز وجود دارد که در همان موقعیت زمانی روند سهم ثابت یا منفی شود. رابطه میان این دو حالت را ریسک می دانیم. یک سرمایه گذار موفق بر اساس رابطه میان این دو تصمیم به سرمایه گذاری می گیرد.

 

بازدهی، فاکتور تعیین کننده سرمایه گذاری

از دیگر و مهمترین فاکتورهای تعیین کننده نوع سرمایه گذاری می توان به بازدهی اشاره کرد. فرض کنید که شما در دانشگاه نیاز به معدل کل 17 دارید. وضعیت دروس شما به نحوی است که مجموع معدل شما را در عدد 16 قرار می دهد. حال شما مجبور هستید که برای جبران این بازدهی درس های باقی مانده را با نمره قابل قبول و بالای 17 قبول شوید. معدل 17 به عنوان یک بازدهی شناخته می شود. شما بر اساس این بازدهی است که تصمیم گرفتید که درس های باقی مانده را باید به چه ترتیب قبول شوید.

همین موضوع در خصوص سرمایه گذاری نیز وجود دارد. بازدهی عمدتا برای سرمایه گذارانی مطرح است که سبدی از موقعیت های مختلف سرمایه گذاری در اختیار دارند. این افراد به دنبال این هستند که معدل کلی این سبد روند مثبت و رو به رشدی داشته باشد. از این رو زمانی که سرمایه گذار در چند موقعیت پر ریسک سرمایه گذاری کرده باشد، سعی می کند برای جبران ریسک این موقعیت ها درصدی از سرمایه خود را وارد موقعیت های کم ریسک با سود مشخصی کند.

البته برای کسانی که در یک یا دو موقعیت سرمایه گذاری نیز حضور دارند بازدهی معنای همان سودآوری را خواهد داشت. آن ها از مجموع روند سرمایه گذاری خود انتظار سودآوری دارد. به طور مثال یک سهم ممکن است طی دو ماه بارها منفی و مثبت شود. این مهم است که در پایان دوره سرمایه گذاری روند کلی مثبت را در پیش گرفته باشد. بنابراین دانستن بازدهی مورد نیاز می تواند ما را در مسیر درست از انتخاب یک موقعیت سرمایه گذاری قرار دهد.

فاکتورهای غیر اقتصادی در تعیین نوع سرمایه گذاری

فاکتورهای غیر اقتصادی در تعیین نوع سرمایه گذاری

بسیاری تنها به دنبال بررسی و استفاده از فاکتورهای اقتصادی برای تعیین نوع سرمایه گذاری خود هستند. اما نکته بسیار مهمی که فراموش می کنند این است که اقتصاد در نهایت چیزی جز رفتارهای انسانی نیست. به نوعی می توان گفت که انسان ها هستند که اقدام به خرید و فروش و سرمایه گذاری می کنند. بنابراین فاکتورهای انسانی می تواند از مهمترین عوامل تعیین سرمایه گذاری باشند. این همان مفهومی است که در بخشی از مقاله “چگونه می‌توان با تحلیل بازارهای مالی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی کرد؟” عنوان کردیم. حال در ادامه این فاکتورها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

خودتان را چقدر می شناسید؟

بسیاری از افراد، به خصوص کسانی که به تازگی وارد بازارهای سرمایه ای و مالی شده اند شناخت کاملی از خود ندارند. این افراد نمی دانند که آیا می توانند در این بازارها می توانند ریسک پذیر باشند و یا این که باید سراغ بازارهای با ریسک کمتری بروند.

شما باید خودتان را از جهات مختلف بشناسید. بدانید که آیا انسان صبوری هستید و می توانید وارد یک سرمایه گذاری بلند مدت شوید و یا این که با سودآوری روزانه حالتان بهتر است. همچنین ریسک پذیری شما چقدر است؟ آیا می توانید احساسات و هیجانات خودتان را مدیریت کنید؟ تمامی این موارد در کنار یک دیگر می تواند به شما در انتخاب بهترین موقعیت سرمایه گذاری کمک کند.

 

جو عمومی جامعه را می شناسید؟

باور کنید که خریداران و فروشندگان بازارهای مالی و موقعیت های سرمایه گذاری مختلف افرادی به جز همان هایی که در کوچه و بازار می بینید نیستند. زمانی که جو عمومی متاثر از مسائلی مانند تورم باشد و یا این که جامعه منتظر افزایش قیمت بنزین و یا دلار است این معنا را می دهد که موقعیت های سرمایه گذاری در وضعیت تشنج به سر می برد.

در کلام ساده تر در وضعیتی که جامعه منتظر افزایش قیمت در حوزه ای خاص است، سرمایه در حالت تعلیق به سر می برد. تقریبا هیچ بازار و موقعیت مالی در چنین وضعیتی روند مشخصی ندارد. افراد سرمایه خود را معطل نگه می دارند که بدانند جریان تورمی در کدام جهت است و چگونه می توانند از این جریان تورمی به نفع خود استفاده کنند.

بنابراین شناخت جو عمومی جامعه و شناسایی دقیق آن می توان عامل بسیار مهمی در تعیین موقعیت سرمایه گذاری شما خواهد داشت. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

 

نتیجه گیری همراه با معرفی یک موقعیت سرمایه گذاری خاص

تا به اینجا گفتیم که موقعیت های سرمایه گذاری بر اساس فاکتورهای بسیار متغیر تعیین می شود. بنابراین هر فردی باید استراتژی سرمایه گذاری خودش را داشته باشد. اما برخی از انواع سرمایه گذاری ها وجود دارد که می تواند برای همه سرمایه گذاران مناسب باشد.

در واقع سرمایه گذاران حرفه ای همواره به دنبال موقعیتی هستند که بتوانند با ریسک کم سود خوبی به دست بیاورند تا بر اساس آن بازدهی سبد خودشان را حفظ کنند. سرمایه گذاران تازه کار و خرد نیز به دنبال حفظ سرمایه اندک خود در کنار سودآوری از آن هستند. بر اساس چنین شرایط و فاکتورهایی می توان یک موقعیت سرمایه گذاری خاص را معرفی کرد.

کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام همان سرمایه گذاری است که می تواند سرمایه شما را با سود بیش از درصد تورم در پایان دوره به شما بازگرداند. در ایران این نوع سرمایه گذاری بر اساس پلتفرم دونگی شکل گرفته است. در این پلتفرم طرح های مختلف اقتصادی که نیاز به تامین مالی دارند ارائه می شود. شما به عنوان سرمایه گذار می توانید بر اساس استراتژی که دنبال می کنید هر کدام از آن ها را انتخاب کنید.

نکته ای که باید بدانید این است که این سرمایه گذاری با تضمین بازگشت سرمایه و با سودی بیش از 40 درصد در دوره یک ساله همراه است. این همان سرمایه گذاری است که بسیاری به دنبال آن هستند. به خصوص این که در دونگی هیچ مالیات و کارمزدی از سرمایه گذار دریافت نمی شود.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با ۱۰۰ میلیون در سال ۱۴۰۲

پرسش های متداول

مهمترین فاکتورهای تعیین موقعیت سرمایه گذاری کدام است؟

فاکتورهای اقتصادی مختلفی مانند مدل اقتصادی، مفاهیم سود و زیان و ریسک و بازدهی از مهمترین عوامل تعیین کننده موقعیت سرمایه گذاری است.

آیا می توان یک سرمایه گذاری مشخص را به عنوان سرمایه گذاری موفق برای همه دانست؟

کرادفاندینگ بر اساس پلتفرم دونگی از جمله معدود سرمایه گذاری است که می تواند برای هر نوع سرمایه گذاری با هر نوع شخصیت رفتاری و اقتصادی مناسب باشد.

کلیه حقوق متعلق به وب سایت امور اقتصادی است.