کوین یا توکن کدام بهتر است؟

بازار رمزارزها، دنیای پیچیده‌ای دارد که آشنایی با آن در صورت حضور و فعالیت طولانی‌مدت در آن، به‌راحتی ممکن خواهد شد. کاربران با گذر زمان با اصلاحات جدیدی مواجه می‌شوند و علاوه بر مسائل مربوط به بیت کوین و اتریوم، با هزاران پروژه دیگر مانند تفاوت کوین و توکن، بهترین پلتفرم معاملاتی و صرافی‌های مختلف ارز دیجیتال آشنا می‌شوند.

هدف از این افزایش آگاهی، دستیابی به موفقیت و کسب سود بیشتر است. درواقع هر تازه‌واردی به دنبال این است که کدام رمزارز شهرت بیشتری دارد تا روی آن سرمایه‌گذاری کند یا اینکه منظور از برخی اصلاحات مخصوص بازار چیست تا طبق آگاهی خود بتواند بهترین تصمیم را در معاملات اتخاذ کنند. در ادامه جهت بررسی دقیق تفاوت کوین و توکن با ما همراه باشید.

کوین چیست؟

کوین، نوعی دارایی دیجیتال غیرمتمرکز است که توسط هیچ یک از سازمان‌های مرکزی، تولید یا کنترل نمی‌شود. کوین‌ها با استفاده از فناوری بلاک‌‌چین ایجاد می‌شوند و توسط پروتکل‌های رمزنگاری، امنیت قطعی آن‌ها تضمین می‌شود. اما ممکن این سؤال در ذهن کاربران مطرح شود که تفاوت کوین و توکن در چیست؟ مهم‌ترین ویژگی یک کوین، که سبب تمایز آن از توکن می‌شود، شبکه بلاک‌چین اختصاصی است؛ به‌این‌ترتیب که توکن‌ها شبکه بلاک‌چین مختص به خود ندارند و فعالیت آن‌ها روی بلاک‌چین کوین‌ها است.

اولین ارز دیجیتال که در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی شد، بیت کوین است که همچنان خرید آن نسبت به سایر رمزارزها از محبوبیت بالاتری برخوردار است. البته پس‌از‌آن نیز، بازار ارز دیجیتال شاهد مجموعه‌ای چشمگیر از کوین‌ها بوده است و در حال حاضر، بیش از ۷۰۰۰ ارز دیجیتال در بازار وجود دارد.

توکن چیست؟

بیشتر کاربران فعال در بازار کریپتو بر این گمان هستند که کوین و توکن در اصل یک چیز هستند؛ در‌صورتی‌که این دو با هم تفاوت دارند و همان‌طور که ذکر شد تفاوت اصلی آن‌ها در استفاده از فناوری بلاک‌چین است. هریک از کوین‌های موجود در بازار، از یک فناوری مخصوص به خود استفاده می‌کنند، اما توکن‌ها روی بلاک‌‌چین‌های موجود توسعه می‌یابند و بلاک‌چین اختصاصی ندارند. در واقع با کسب دانش برنامه‌نویسی به‌راحتی می‌توان از کلیه بلاک‌چین‌های موجود برای توسعه توکن اختصاصی خود استفاده کرد. البته برای انجام تمام تراکنش‌ها در شبکه بلاک‌چین با استفاده از توکن‌ها، نیاز به پرداخت کارمزد است و از این جهت تفاوتی با کوین ندارند.

تفاوت کوین و توکن چیست؟

طبق مقاله والکس درباره تفاوت کوین و توکن کوین‌ها معمولاً فقط واسطه معاملات هستند، اما توکن‌ها کاربردهای مختلفی در شبکه دارند. هر کوین، نیاز به کیف پول و آدرس اختصاصی دارد، اما توکن‌ها را می‌توان در تمام آدرس‌های بلاکچین میزبان ذخیره کرد. کارمزد شبکه در کوین‌ها، از خود کوین برداشت می‌شود، اما کارمزد توکن‌ها معمولاً از رمزارز بومی بلاکچین کسر می‌شود. ارزش یک دارایی درصد ریسک‌پذیری را برای سرمایه‌گذاری تعیین می‌کند. به همین دلیل است که مشاوران مالی همیشه توصیه می‌کنند که باید ارزش چیزی را که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، بدانید. چنانچه قصد فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را دارید، بهتر است تفاوت‌های کوین و توکن را بدانید. بعد از آشنایی با دو مفهوم کوین و توکن، برای پاسخ دادن بهتر به این سؤال که توکن بخریم یا کوین، به بررسی تفاوت‌های این دو دارایی دیجیتال خواهیم پرداخت.

شبکه بلاک‌چین

کوین روی یک بلاک‌‌چین منحصربه‌فرد فعالیت می‌کند. به عبارت دیگر کوین یک فناوری پشتیبان دارد. اما توکن‌ها روی بلاک‌چین‌های فعلی توسعه پیدا می‌کنند، یعنی آن‌ها یک شبکه بلاک‌‌چین مخصوص به خود ندارند که این اولین و مهمترین تفاوت کوین و توکن است.

سهولت ایجاد

ایجاد و ارائه کوین بسیار سخت‌تر از توکن است؛ زیرا کوین‌ها برای شروع کار به یک شبکه بلاک‌چین اختصاصی و متمایز از سایر رمزارزها نیاز دارند.

توزیع

کوین معمولاً از طریق ماینینگ در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، ولی توکن‌ها از طریق عرضه اولیه ارز دیجیتال، در دسترس قرار دارند.

کدامیک بهتر است، توکن یا کوین؟

پاسخ به این سؤال در مرحله اول بستگی به روند بازار ارزهای دیجیتال دارد و بعدازآن به بودجه سرمایه‌گذار و انتخاب او بازمی‌گردد. ارزش کوین‌ها به دلیل نوع بلاک‌چین و فناوری استفاده شده در آن، متفاوت است. مهم‌ترین عواملی که در تعیین ارزش یک کوین تأثیرگذار هستند، عبارت‌اند از:

  • تقاضا و عرضه
  • کاربرد کوین
  • شهرت تیم توسعه کوین
  • قابلیت اجرای پروژه
  • ارزش درک شده

جالب است بدانید ارزش کوین‌ها در طول زمان با افزایش روبه‌رو است، هرچقدر میزان فناوری به‌کار برده شده در آن پیشرفته‌تر باشد، این امر در سوددهی آن مؤثرتر خواهد بود. این در حالی است که توکن‌ها به اندازه کوین‌ها ارزشمند نیستند. دلیل اصلی آن هم این است که توکن‌ها یک روش پرداخت و فناوری مخصوص به خود ندارند.

برخی از عوامل تأثیرگذار در قیمت توکن‌ها، عبارت‌اند از:

  • تخصیص و توزیع توکن
  • مدل توکن
  • نرخ عرضه توکن
  • ارزش بازار

مزایای ساخت توکن نسبت به کوین

پروژه‌های کوین برای انجام بهتر از کلیه معاملاتی که در گذشته اتفاق افتاده است، الهام می‌گیرند. بررسی و مقایسه این دو، یک مزیت بسیار بزرگ دارد و آن این است که ساخت توکن به دلیل اینکه نیاز به یک میزبان اختصاصی ندارد، در مصرف هزینه‌ها و حتی زمان صرفه‌جویی می‌شود.

البته این پایان ماجرا نیست. در صورت خلق یا ایجاد یک بلاک‌چین، مجبور به تهیه ماینر تازه برای اعتبارسنجی تراکنش‌های انجام شده هستید؛ درصورتی‌که با پرداخت یک مبلغ مشخص در قالب کوین، ماینرهای شما به‌راحتی اعتبارسنجی خواهند کرد. افراد ترجیح می‌دهند به جای این اقدامات عضو یک شبکه قدرتمند باشند که البته امروزه این امر بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.

تفاوت کوین و توکن ارز دیجیتال طبق نوع ذخیره‌سازی

یکی از مهمترین بحث‌های موجود در ارتباط با تفاوت کوین و توکن، نحوه ذخیره کردن آن‌ها در کیف پول ارز دیجیتال است. معمولاً کوین‌ها کیف پول مخصوص به خود را دارند و برای هرگونه نقل و انتقال باید از آدرس مخصوصی استفاده کرد. در مقابل توکن‌ها را می‌توان به هر آدرسی در شبکه بلاکچین ارسال کرد و در این زمینه هیچ‌گونه محدودیتی ندارند.

کوین و توکن

مفهوم کوین و توکن در دنیای ارز دیجیتال موضوع بسیار مهمی است که برای عملکرد بهتر باید به شیوه دقیق از مفهوم هر یک آشنا بود؛ زیرا بسیاری از کلاه‌برداران از عدم آگاهی سرمایه‌گذاران سبب هدر رفتن سرمایه و شکست آن‌ها می‌شوند. کلیه مطالب ذکر شده در این مقاله تنها به‌عنوان افزایش آگاهی علاقه‌مندان و فعالان بازار کریپتوکارنسی بیان شده و به‌هیچ‌عنوان به‌عنوان تبلیغی جهت خرید کوین مربوطه نیست؛ زیرا هرگونه معامله در بازار باید توسط افراد آموزش‌دیده و کاربلد انجام شود تا از ایجاد ضرر جلوگیری به عمل آید.

کلیه حقوق متعلق به وب سایت امور اقتصادی است.