نابر آمار منتشر شده، ایران خودرو با تولید 422 هزار و 917 دستگاهی، رشدی 78.1 درصدی را به خود میبیند و سایپا و پارس خودرو نیز به ترتیب 17.3و 6.85 درصد افزایش تیراژ را در 10 ماه امسال به ثبت رساندهاند. در بازه زمانی مذکور، سایپاییها 203 هزار و 574 دستگاه محصول سواری را به تولید رساندهاند و پارس خودروییها نیز تیراژی 89 هزار و 369 دستگاهی را از خود به جا گذاشتهاند. براساس آمار موردنظر، پراید همچنان پرتیراژترین خودرو داخلی به شمار میرود و پس از آن، پژوپارس توانسته لقب دومین خودرو پرتیراژ کشور را به خود اختصاص دهد.
پرواز پارس
اما سری به آمار بزنیم و ببینیم جاده مخصوصیها در 10 ماه امسال چه افت و خیزی را در تولید تجربه کردهاند. براساس آمار منتشره، محصولات پژویی ايرانخودرو باز هم با رشد توليد قابلتوجهي در 10 ماه امسال روبهرو شدهاند، بهنحویکه همه آنها افزایش تیراژ بالایی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به خود میبینند. در اين بين اما بیشترین رشد را پژو ۲۰۶ تجربه کرده؛ بهنحویکه تولید این محصول به 85 هزار و 392 دستگاه در 10 ماه امسال رسیده و این عدد از رشد بيش از 201 درصدی تولید ۲۰۶ نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته حکایت دارد. دیگر پژویی ایرانخودرو که در 10 ماه امسال با رشد تولید روبهرو شده، پژو ۴۰۵ است، خودرویی که علاوهبر تهران، در سایت خراسان نیز به تولید میرسد. ایرانخودروییها در مجموع 95 هزار و 78 دستگاه پژو ۴۰۵ را در 10 ماه امسال توليد كردهاند كه اين آمار نشاندهنده رشد 84.7درصدي تيراژ این خودرو نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته است. پژوپارس نیز که حالا دومین خودرو پرتیراژ داخلی به شمار میرود، در 10 ماه امسال افزایش تولیدی 54.6درصدی را به خود میبیند و ایران خودروییها تا پایان دی 123 هزار و 270 دستگاه از این محصول را به تولید رساندهاند. پارس در تمامی سایتهاي فعال داخلی ایران خودرو به تولید میرسد و طبق آمار، جاده مخصوصیها توانستهاند در تولید این محصول از شهرستانیها پیشی بگیرند. تیراژ بالای پارس نشان میدهد ایران خودروییها تمایل زیادی به این محصول دارند و اگر همینطور ادامه دهند، (با توجه به قصد سایپا برای کاهش تولید پراید)، پارس روزی به پرتیراژترین خودرو تولید داخل تبدیل خواهد شد. از پارس که بگذریم، ایرانخودروییها در تولید سمند نیز با رشد تیراژ روبهرو شده و توانستهاند 83 هزار و 863 دستگاه از این محصول را در 10 ماه امسال به تولید برسانند. سمند که در سایتهای تهران و مازندران ایران خودرو تولید میشود، در مقایسه با 10 ماه سال گذشته، 70.4درصد رشد تیراژ را تجربه کرده است. در بین دیگر محصولات ایرانخودرو اما سوزوکی گرندویتارا (تنها محصول شاسیبلند ایرانخودرو) نیز، بالاخره افزایش تولید را به خود دید. ویتارا که در ایران خودرو خراسان مونتاژ میشود، طی 10 ماه امسال تیراژی 532 دستگاهی را به نام خود ثبت کرده و این آمار متضمن رشد 7.3 درصدی آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
کاهش تولید رانا
به سراغ دنا و رانا برویم، محصولات ملی ایران خودرو که اولی با فقدان آمار تولید 10 ماهه روبهرو است و دومی نیز افت تیراژ را به خود میبیند. بر این اساس، ایرانخودروییها تا پایان دی ماه امسال 22 هزار و 805 دستگاه رانا را به تولید رساندهاند که این موضوع از افت 3.6 درصدی تولید دومین محصول ملی ایران خودرو حکایت میکند. گویا ایران خودروییها چندان تمایلی به افزایش تولید رانا ندارند. رانا یکی از جدیدترین و لوکسترین محصولات ایرانخودرو به حساب میآید و گویا قرار نیست تیراژ چندان بالایی داشته باشد. افت تولید رانا در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار تولید 10 ماهه دنا را اعلام نکرده و بنابراین مشخص نیست ایران خودروییها در بازه زمانی موردنظر، چه تعداد دنا را تولید کردهاند. البته طبق آمار وزارت صنعت، در دی ماه امسال 674 دستگاه دنا به تولید رسیده و این در شرایطی است که در مدت مشابه سال گذشته تنها 9 دستگاه از این محصول به تولید رسیده بود.
بازگشت ساندرو
اما بنابر آمار، سایپاییها در دی ماه امسال مونتاژ رنو ساندرو را از سر گرفته و توانستهاند دو دستگاه از این خودرو را مونتاژ کنند. با این حساب، در مجموع 14 دستگاه ساندرو طی 10 ماه امسال به تولید رسیده و این نشان میدهد این محصول هنوز در «جاده مخصوص» جا نیفتاده است. سایپاییها همچنین در بازه زمانی موردنظر یک هزار و 68 دستگاه سراتو را مونتاژ کردهاند، سراتویی که محصول کیاموتورز کره به شمار میرود و مدلهای دندهای و اتومات آن به ترتیب 75 و 95 میلیون تومان در بازار قیمت دارند. سایپا اما در تولید پراید باز هم با رشد روبهرو شده، به نحوی که طی 10 ماه امسال، 206 هزار و 751 دستگاه از این محصول در کشور به تولید رسیده است. پراید علاوهبر سایپا، در پارس خودرو نیز به تولید میرسد، به نحوی که طبق آمار، 74 هزار و 896 دستگاه از پرایدهای تولیدی طی 10 ماه امسال، سهم این شرکت (پارس خودرو) محسوب میشود. دیگر محصول سایپا یعنی تیبا نیز طی بازه زمانی موردنظر با افزایش تیراژ مواجه شده، به نحوی که تا پایان دی ماه امسال، تولید این محصول 128.2درصد رشد کرده است. سایپاییها در مجموع 70 هزار و 529 دستگاه تیبا را طی 10 ماه امسال در دو سایت تهران و کاشان خود به تولید رساندهاند. دیگر خودرویی که سایپاییها در 10 ماه امسال به تولید رسانده اند، S300 نام دارد، محصولی چینی که در سایت ساوه (بنرو) سایپا مونتاژ میشود و در بازه زمانی موردنظر تیراژی 122 دستگاهی را از خود به جا گذاشته است.
تندر سرعت گرفت
اما سری هم به تندر-90 بزنیم، خودرویی که در 10 ماه امسال با رشد تیراژ 45.6درصدی روبهرو شده است. براساس آمار، ایران خودرو و پارس خودرو روی هم رفته 23 هزار و 453 دستگاه تندر-90 را در بازه زمانی موردنظر به تولید رساندهاند که 14 هزار و 426 دستگاه آن سهم پارس خودرو است و 9 هزار و 27 دستگاه دیگر را نیز ایران خودروییها تولید کردهاند. آمار نشان میدهد که ایران خودروییها با رشدی 8/117 درصدی در تولید تندر-90 مواجه شدهاند و پارس خودرونیز توانسته تولید این محصول را طی 10 ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 6/20 درصد افزایش دهد.