خودروهای وارداتی از جمله خودروهایی هستند که از خارج از کشور وارد میشوند. این خودروها معمولاً با قیمت بالاتری نسبت به خودروهای داخلی به فروش میرسند. اما با وجود قیمت بالا، خودروهای وارداتی بسیار محبوب هستند، زیرا دارای کیفیت و امکانات بیشتری نسبت به خودروهای داخلی هستند.
یکی از مزایای خودروهای وارداتی، طراحی زیبا و جذاب آنهاست. این خودروها به دلیل طراحی شیک و جذاب، معمولاً جذابیت بیشتری نسبت به خودروهای داخلی دارند. همچنین، خودروهای وارداتی دارای امکانات پیشرفتهتری هستند، مانند سیستمهای ناوبری، سیستمهای صوتی و تصویری، سیستمهای امنیتی و …
اما با وجود این مزایا، خودروهای وارداتی هم با مشکلاتی روبرو هستند. یکی از مشکلات اصلی خودروهای وارداتی، قطعات یدکی آنهاست. این خودروها معمولاً دارای قطعات یدکی خاصی هستند که در بازار داخلی به راحتی قابل تهیه نیستند. همچنین، خودروهای وارداتی برای تعمیر و نگهداری نیاز به تخصص و دانش فنی بالایی دارند.
در نهایت، خودروهای وارداتی با توجه به مزایا و معایبی که دارند، برای خریدارانی که به دنبال کیفیت و امکانات بالا هستند، گزینه مناسبی هستند. اما برای خریدارانی که به دنبال هزینه کمتر هستند، خودروهای داخلی ممکن است گزینه مناسبتری باشند.
شروط جدید برای واردات خودرو دست دوم
مهر 1402: افشای نخستین اطلاعات از دستورالعمل وزارت صمت برای واردات خودروهای دست دوم در تاریخ 9 مهرماه، نشان میدهد که برخی از شرایط و قوانینی که قبلا برای واردات این خودروها درنظر گرفته شده بود، حذف شده و است. با اینکه همچنان احتمال اصلاح یا تغییر بندهای این دستورالعمل وجود دارد، اما وزارت صمت، فعلا برخی از شرایط زیر را برای واردات خودرو کارکرده، تعیین کرده است:
1. واردات خودروهای بالای 2500 سی سی ممنوع است.
2. خودروی کارکرده وارداتی، باید مجوزهای سازمان ملی استاندارد را دریافت کند.
3. عمر خودرو وارداتی دست دوم، باید کمتر از پنج سال و کارکرد آن نیز حداقل باید 100 کیلومتر باشد.
4. صدور ثبت سفارش، منوط به ارایه گواهی اسقاط (موضوع ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو) است.
5. شرکتهای واردکننده به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش میتوانند، نسبت به ثبت سفارش خودرو کارکرده اقدام نمایند.
6. اشخاص حقیقی فقط به شرط داشتن کارت بازرگانی معتبر، میتوانند جهت ثبت سفارش خودرو اقدام کنند.
7. – ثبت سفارش خودروها باید پیش از ورود خودرو به کشور، انجام گردد. بنابراین ترخیص خودروهایی که ثبت سفارش آنها پس از ورود به کشور انجام شده باشد، امکانپذیر نیست.
8. در صورت فروش خودرو وارداتی کارکرده تا قبل از ۵ سال، سازمان امور مالیاتی مجاز است نسبت به دریافت «مالیات غیرمتعارف» اقدام کند.
جزئیات آییننامه واردات خودرو کارکرده
شهریور 1402: لطفالله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، جزئیات آییننامه تنظیمی وزارت صمت را تشریح کرد. در این آیین نامه چنین آمده که افراد میتوانند با ارز خود که منشا خارجی یا ارزی ناشی از صادرات محصول خودشان یا صادرات دیگران است، استفاده کرده و خودرو وارد کشور کنند. به صراحت میتوان گفت که در این آیین نامه ابهامات ارزی بهطورکامل حل شده است و مشخص کرده است اگر دولت نتوانست ارز تامین کند میتوانیم از ارزها برای واردات استفاده و مسئله را حل کنیم. بنابراین این امر نیازمند همت دولت است.
وی افزود نکته بعدی که در آیین نامه به آن اشاره شده در خصوص اسقاط خودرو است. در این باره تاکید شده که وارد کردن یک خودرو باید همراه با اسقاط یک خودرو دیگر در داخل باشد. این کار بسیار خوب و پسندیده برای حفظ محیط زیست تلقی میشود تا خودروهایی که ناایمن و مصرف سوخت بالایی دارند به محیط زیست آسیب میزنند از رده خارج شوند.
وی همچنین گفت نکته بعدی نیز واردات خودروی کارکرده توسط افراد حقیقی و حقوقی است. در این آیین نامه تصریح شده است کسانی که قصد دارند یک خودرو وارد کشور کنند نیازی نیست که ثبت سفارش انجام دهند و میتوانند بدون ثبت سفارش یک خودرو وارد کنند. اما اگر کسی بخواهد بیش از یک خودرو وارد کند باید ثبت سفارش انجام دهد. این دیدگاه یکی از نقاط قوت آییننامه است که مسئله محور بوده و با بررسی درست، این موضوع را که مسئله بود حل کرده است. موضوع بعدی این است که اداره استاندارد، استانداردهای قابل قبول خود را در این آییننامه اعلام کرده است. مانند استاندارد اروپا و چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس ژاپن و تاکید کرده خودروهایی که با این برند وارد شوند نیاز به تاییدیه ندارند و همچنین تاکید کرد اگر خودروی خارج از این برندها وارد کشور شود باید استاندارد 85گانه را پاس کند. بنابراین سازمان استاندارد نیز در این راستا همکاری بسیار حرفهای خود را به عمل آورد. بنابراین مجلس و بخشهای مختلف دولت از جمله سازمان استاندارد، سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت صمت همکاری خوبی داشتند و یک آیین نامه بسیار جامع و کاملی تنظیم کردند که قابلیت اجرایی دارد و منتظر هستیم تا دولت آن را تصویب کند.
دستور العمل استاندارد برای واردات کارکرده
شهریور 1402: سازمان ملی استاندارد، لیست برندهای معتبری که مجوز واردات خودرو دست دوم را دارند، با انتشار «دستورالمعل جدید واردات خودرو دست دوم» در تاریخ 16 شهریورماه 1402، بصورت زیر اعلام کرده است:
مطابق این دستور العمل، خودروهای وارداتی کارکرده، با یکی از شرایط ذیل قابلیت ارزیابی و صدور تاییدیه استاندارد را دارند:
1. دارای گواهی صحه گذاری تایید نوع از سازمان استاندارد طی 5 سال گذشته.
2. از برندهای معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و انگلیس، ژاپن یا کره جنوبی.
3. دارای تایید کلی WVTA مندرج روی پلاک شناسایی.
4. هر دستگاه منطبق با گواهی استاندارد ایمارک COC باشد.
5. هر دستگاه دارای گواهی تایید GCC تایید کننده کشورهای حوزه خلیج فارس GSO باشد.
6. هر دستگاه دارای گواهی تایییه چین (CCC) باشد.
7. هر دستگاه گواهی تاییدیه کشورهای اتحادیه اورآسیا EAC باشد.
اولین جزییات از متن آیین نامه واردات دست دوم
مرداد 1402: آیین نامه واردات خودروهای کارکرده، در تاریخ 22 مردادماه 1402 از سوی وزارت صمت تهیه و تدوین شده و برای تصویب نهایی، به هیئت وزیران فرستاده شده است. این هیئت نیز حداکثر تا ابتدای شهریورماه جهت بررسی نهایی آیین نامه واردات خودرو، فرصت دارد. در همین راستا، آقای جلال رشیدی کوچی، که به نمایندگی از مجلس در جلسات وزارت صمت حضور داشته است، خبر داده که آیین نامه واردات خودروهای کارکرده، در 8 بند مختلف تدوین شده که هفت بند آن، به شرح زیر است:
1. امکان واردات انواع خودروهای سواری، وانت، مینیبوس، اتوبوس، کشنده و موتورسیکلت بر اساس مدل خودرو و گواهی صادره از سازمان استاندارد با عمر کمتر از پنج سال در زمان ورود به گمرک. (بنابراین اگر یک خودرو با پنج سال عمر، وارد گمرک شده و با فرض ایجاد مشکل، یکسال هم در گمرک بماند و عمر آن از پنج سال عبور کند، برای واردات آن مشکلی ایجاد نخواهد شد، چراکه در زمان ورود به گمرک، کمتر از پنج سال عمر داشته است)
2. تعیین سقف تعدادی و ارزشی خودروهای کارکرده وارداتی توسط وزارت صمت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه. (آییننامه پیشنهادی اجازه میدهد که واردکنندگان از ارز در اختیار مردم یا همان ارز خانگی استفاده کنند)
3. تامین ارز موردنیاز از طریق ارز حاصل از صادرات خود و دیگران، جذب سرمایهگذاری، ارز منشا خارجی و باقی راههای موردتایید بانک مرکزی. (بانک مرکزی ارز آزاد یا نیمایی به مونتاژکاران میدهد تا بتوانند محصولات را به صورت CKD وارد کنند، بعد از فروش محصولات در ایران پول خود را به صورت ریال دریافت کرده و سپس در رینگ صادراتی پول خود را به دلار تبدیل کنند. بنابراین همین فرآیند در مورد خودروهای کارکرده وارداتی نیز میتواند طی شود)
4. ضوابط فنی کارکرده ها شامل تاییدیه چین، استاندارد کشورهای حوزه خلیج فارس، ای-مارک اروپا، استاندارد یورو5 و یورو6 برای خودروهای سبک و سنگین به همراه جاذب فیلتر ذرات برای خودروهای سنگین. (سازمان استاندارد تقریبا تمام استانداردهای چین، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی را پذیرفته است. این در حالی است که در مورد خودروهای نو، تنها استاندارد اروپا پذیرفته میشد)
5. اجازه واردات به شرکتهای دارای تاییدیه خدمات پس از فروش با کسب ضمانت. (شرکتهای واردکننده خودرو که دارای تاییدیه خدمات پس از فروش محصولات نامهای تجاری مورد تایید وزارت صمت باشند و خدمات پس از فروش با ضمانت ارائه کنند)
6. اجازه واردات یک دستگاه خودرو کارکرده به هر کد ملی بدون نیاز به ثبت سفارش. (واردات باید توسط صاحب کد ملی انجام شود. این واردات باید از محل سپرده ارزی خود فرد که به تایید بانک مرکزی برسد باشد)
7. اسقاط یک خودروی فرسوده به ازای هر خودرو کارکرده وارداتی.
شرکت های متقاضی واردات خودرو کارکرده
مرداد 1402 انجمن صنفی شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو، بعد از برگزاری جلسه مورخ 21 مردادماه 1402 با مدیران دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در خصوص ابلاغ مجوز واردات خودروهای کارکرده به منظور انجام تمهیدات لازم، طی فراخوانی به شرکتهای عضو این انجمن، از آنها خواسته است تا در صورتیکه تمایل به واردات خودرو دست دوم را دارند، جزییات دقیق این خودروها را شامل برند، مدل، حجم موتور، تعداد و میزان ارزش آنها را تا روز سهشنبه مورخ 24 مردادماه 1402 به انجمن اعلام نمایند.
شرکتهایی که نامشان در این اطلاعیه آمده، عبارتند از:
1. شرکت ایساکو
2. شرکت سایپا یدک
3. سازمان خدمات پس از فروش گروه بهمن
4. شرکت ایرتویا
5. شرکت پرشیا خودرو
6. شرکت تجارت بین المللی و پشتیبانی کرمان خودرو
7. شرکت خدمات پس از فروش مدیران خودرو
8. شرکت خدمات فنی رنا
9. شرکت زامیاد
10. شرکت گواه
11. شرکت مایان دیزل
12. شرکت آتین پارت
13. شرکت پیلسان
14. شرکت تیتان دیزل
15. شرکت خدمات و تجارت بم خودرو
16. شرکت ستاره نیک آریا یدک (اسنا یدک)
17. شرکت کوشا خودرو نگین
18. شرکت ماموت خودرو
19. شرکت مکث موتور
20. شرکت ویرا دیزل
خودروهای نو و کارکرده کی از راه میرسند؟
مرداد 1402: جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس، در مورد چگونگی واردات خودروهای کارکرده توضیح داد در قانون آمده است که یک ماه پس از ابلاغ دولت باید آیین نامه را تدوین و تنظیم کند که این هفته با توجه به ابلاغ قانون باید تنظیم آیین نامه توسط وزارتخانه های زیربط شروع شود.
وی افزود نگاه ما در این قانون این است که دولت به جای اینکه تعرفه را روی حجم موتور تعیین کند، تعرفه را روی قیمت خودرو تعیین کند. یعنی خودرویی که قیمت کمتری دارد تعرفه کمتر و خودروی که قیمت بالاتری دارد تعرفه بالاتری داشته باشد. همچنین محدودیت های که در آئین نامه خودروهای نو به کار برد مثل حجم موتور و سقف موتور را نباید داشته باشد تا بازار بتواند خودش را تنظیم کند. در قانون ساماندهی صنعت خودرو آمده است به ازای هر خودرو وارداتی یک خودرو اسقاط شود که در همان قانون آمده به ازای هر چهار خودرو که خودروساز تولید می کند باید یک خودرو اسقاط شود. اما خودروساز رایزنی کرده و گفته معادل مالی آن یک خودرو را به محیط زیست می دهم چون این با هدف کاهش آلودگی است و خودرو را اسقاط نمی کند.
طبق گفتههای آقای رشیدی کوچی، تلاش می شود در عین حالی که حواسمان به محیط زیست باشد، شرایطی نباشد که برای عده ای دوباره ایجاد رانت شود. در داستان واردات کامیون ها و کشنده ها که چند سال قبل اتفاق افتاد، گفتند به ازای هر خودرو و کشنده ای که وارد می شود باید یک خودرو اسقاط شود. این اتفاق افتاد که فردی یک خودرو به روز اروپایی را مثل ولوو ، داف یا بنز به قیمت یک و نیم میلیارد تومان خریده بود اما برای اینکه خودرویش را پلاک کند باید اسقاط می کرد که خودرو اسقاطی پیدا نمی شد. یعنی خودرو اسقاطی که عملا پولش دویست یا سیصد میلیون تومان باشد نبود و البته شرکتی همه خودروها را جمع کرده بود و خودرو اسقاطی دویست میلیون تومانی را دو میلیارد تومان می فروخت. یعنی خودرو اسقاطی از یک خودرو نو که وارد شده بود قیمتش بالاتر رفته بود چون انحصار ایجاد شده بود. ما نگران این موضوع هستیم که قیمت خودروهای اسقاطی بالا نرود. الان نزدیک بیست میلیون خودرو فرسوده که قابلیت اسقاط داشته باشند در کشور به علاوه 10 تا 15 میلیون موتورسیکلت داریم. اینجا هم می توان این احتمال را داد که با توجه به تعداد بالای خودروهای اسقاطی این شرایطی که برای خودروهای کشنده و تریلی به وجود آمد اینجا هم به وجود آید و قیمت خودروهای که قابلیت اسقاط دارند بالا برود.
وی افزود البته آنجا محدودیت تریلی و کشنده داشتیم ولی اینجا خودرو سواری محدود نیست و احتمال اینکه این اتفاق بیفتد کم است؛ ولی ما نباید براساس احتمالات کار کنیم. قطعا قیمت خودروهای فرسوده بالا می رود و دلالی شکل می گیرد چون خودروسازها الان مکلف نیستند خودرو اسقاط کنند و پولش را می دهند؛ اما شخص حقیقی واردکننده خودرو، کنم قبل از اینکه خودرو باید ابتدا یک خودرو اسقاطی را پیدا کند. آنجا ممکن است اگر محدودیت داشته باشیم این خودرو اسقاطی که الان قیمت آن در سامانه اسقاط دولت بیست میلیون تومان است به سیصد یا چهارصد میلیون تومان برسد.
آقای رشیدی گفت برروی بحث تعرفه ها نیز باید دقت نظر داشته باشیم. نگاه ما این است که دولت احتیاجی ندارد که ارز بانک مرکزی را برای واردات تخصیص دهد. اگر دولت می خواهد کمکی کند این ارز را در جیب خودش بگذارد روی تعرفه و کاهش آن به مردم کمک کند. دولت می گوید من می خواهم یک میلیارد یا دو میلیارد دلار ارز بدهم. اما ما میگوییم تعرفه ها را کاهش دهد تا بازار ساماندهی پیدا کند. ما بین سالهای 2006 تا 2017 که واردات خودرو داشتیم تقریبا 200 یا 300 هزار خودرو وارد کردیم و همین تعداد خودرو بازار را تنظیم می کرد چون فشار را از دوش خودروساز بر می داشت. همین امر باعث می شد خودروساز بتواند به تعهداتش بهتر عمل کند و خودرو با کیفیت به بازار بدهد. الان در قانون سقفی برای تعداد خودرو نگذاشتیم و دولت هم سقفی نگذاشته است و بازار باید خودش را تنظیم کند.
وی معتقد است اگر سنگ اندازی اتفاق نیفتد، خیلی زود اولین محموله های خودروهای نو وکارکرده اوایل شهریور وارد کشور میشود.
شرط مهم برای واردات خودرو کارکرده
تیر 1402: مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، به اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو اشاره کرد و گفت بر این اساس تمامی شرکتهای واردکننده خودرو اعم از نو و کارکرده، جز کامیونهای مشمول بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی که بخشی مشمول ارائه گواهی اسقاط خودرو و بخشی پرداخت وجهاند، مابقی مکلف به ارائه گواهی اسقاط هستند.
وی افزود این دسته از واردکنندگان صرفا باید نسبت به تهیه گواهی اسقاط برای محصولات خود جهت شمارهگذاری اقدام کنند و امکان پرداخت ۱.۵ درصد قیمت فروش برای آنها میسر نیست. این واردکنندگان باید نسبت به ثبتنام و ایجاد حساب کاربری در سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به نشانی NNHK.ir اقدام و فرآیند مشخص شده را مطابق قانون برای دریافت مجوز شمارهگذاری خودروهای خود طی کنند. فعلا تا زمان تصویب آییننامه مربوطه، واردکنندگان خودرو مکلفند به ازای واردات هر ۲ دستگاه خودرو، گواهی یک خودرو فرسوده را ارائه دهند.
شرایط واردات خودرو کارکرده توسط افراد حقیقی
تیر 1402: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، درباره این که چه کسانی میتوانند خودرو کارکرده وارد کنند، توضیح داد هر شخص حقیقی میتواند بدون دارا بودن کارت بازرگانی خودرو کارکرده وارد کند. اما همزمان قائممقام وزارت صمت نیز در این خصوص گفته که واردات خودرو اعم از نو و کارکرده باید در چارچوب آییننامه مصوب دولت و بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه از جمله واردات از سوی واردکنندگان حقیقی و حقوقی دارای کارت بازرگانی معتبر، رعایت سقف تعیینشده در آییننامه و رعایت منابع ارزی کشور با اولویت مصرف ارز برای کالاهای اساسی و ضروری صورت پذیرد.
از این گفتهها اینطور برداشت میشود که شخص حقیقی که قصد واردات خودرو دارد باید دو نوع ابزار صلاحیت داشته باشد؛ اول اینکه دارای کارت بازرگانی معتبر باشد و دوم باید محل تامین ارز برای واردات را تعیین کند. باید توجه داشت که فضای تجارت خارجی ایران در چند سال اخیر همواره با آییننامهها و دستورالعملهای پیدرپی به هم ریخته است. بنابراین در این مورد نیز ممکن است هر لحظه یک آییننامه جدید در بازار انحصاری موجود خودرو شکل بگیرد.
واردات خودرو کارکرده تایید شد
تیر 1402: هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، اعلام کرد لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب جلسه مورخ 28 خردادماه 1402 مجلس شورای اسلامی، در جلسه مورخ 14/ 04/ 1402 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. بنابراین مصوبه واردات خودروهای کارکرده هم توسط شورای نگهبان تایید شد.
موافقت مجمع تشخیص با واردات خودرو کارکرده
تیر 1402: هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام، در اولین دستور جلسه فوق العاده روز 11 تیرماه، لایحه دوفوریتی و مصوبه مجلس در خصوص «الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو» از نظر عدم مغایرت با سیاست های کلی نظام را بررسی کرد.
کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع به این الحاقیه که مربوط به واردات خودروهای کارکرده است، چند مغایرت و ابهام از جمله مغایرت با جز7 و3 ماده 9 سیاست های کلی قانونگذاری، بند 1 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و بند 7 سیاست های کلی تولید ملی و بند2 سیاست های کلی برنامه هفتم را تشخیص داده و گزارش کرده بود. پس از این گزارش، اعضای هیئت عالی نظارت، وارد بحث و تبادل نظر شدند. آیت الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره برخی استدلال های اعضای هیئت عالی نظارت و مجمع در موضوع رسیدگی به موضوع واردات خودرو، اظهار کرد با توجه به موافقت کلی مجمع تشخیص مصلحت با واردات خودرو و نیز آمارهای موجود از میزان نیاز به خودرو، کسری بازار خودرو حتی با واردات تامین نمی شود. واردات موجب ایراد لطمه به تولید داخلی نمی شود. از سوی دیگر، تعیین اولویت تامین ارز با دولت و بانک مرکزی است. این مصوبه نکته جدیدی ندارد و مغایر سیاست های کلی نیست. قرار نیست همه کسری نیاز داخل از محل واردات تامین شود. همانگونه که در مورد واردات دارو و تجهیزات پزشکی، اختیار به دولت داده شده است، در مورد خودرو هم می توان اختیار را به دولت داد. مجمع در خصوص واردات خودرو نظر مساعد داد، در این مورد هم می تواند موافقت کند.
برخی از اعضای هیئت عالی نظارت بر مغایرت این مصوبه با برخی از سیاست های کلی تاکید نموده و به تبعات ارزی و مشکلات فنی و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی کارکرده اشاره کردند. دکتر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر مجاز بودن دولت برای واردات خودرو تاکید کرد و گفت نیاز به لایحه ای برای واردات خودروی کارکرده نبود. غیر از ابهام مربوط به «انتقال فناوری» سایر ایرادات کمیسیون نظارت دبیرخانه وارد نیست. اکنون دو میلیون متقاضی در سامانه خرید خودرو ثبت نام کرده اند و از آن طرف، 25 درصد تولیدات داخلی به جایگزینی خودروهای فرسوده و 50 درصد آن به طرح جوانسازی جمعیت تعلق می گیرد. بنابراین تولید داخلی با ظرفیت حداکثر 1.200 میلیون واحدی به هیچ وجه تکافوی نیاز را نمی کند، مضاف بر اینکه در این مصوبه، ضوابط منطقی و دقیقی برای تامین ارز، ملاحظات فنی، زیست محیطی و شرایط واردکنندگان خودروی کارکرده، ذکر شده است.
سرانجام پس از بحث و تبادل نظر اعضای هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام ، واردات خودروهای کارکرده را مغایر سیاست های کلی ندانستند.