قیمت خودرو در طی یکی دوسال گذشته به اندازه ای افزایش یافته است که شاید تصور قیمت های قبلی ما را به تعجب وادارد. اینکه پراید 5 میلیونی به ناگهان 20 میلیون، 100 میلیون و نزدیک به 200 میلیون تومان رشیده است. اما آیا کیفیت این ماشین هم به اندازه قیمت آن افزایش یافته است؟؟؟ مسلما خیــــــر
اما چاره ای نیست به جزء سازگاری با شرایط و قیمت های جدید.
به هر حال قیمت های جدید خودرو برای سال 1401 اعلام شده است. ما در این مطلب قصد داریم قیمت روز خودروهای دو کمپانی بزرگ خودرو سازی در ایران، یعنی ایران خودرو و سایپا را بیان کنیم. این قیمت ها، در دو قیمت متفاوت قیمت بازار و قیمت کارخانه بیان شده اند که تفاوت بسیار زیادی دارند. اما علت این تفاوت قیمت چیست؟
قیمت روز خودرو شامل همه محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ مشخص شد و همچنان قیمت کارخانه محصولات سایپا و ایران خودرو فاصله زیادی با نرخ بازار دارند و این تفاوت قیمت در برخی محصولات بیش از صد میلیون تومان است. در ادامه جدول قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو را میبینید:
قیمت خودروهای ایران خودرو ۱۴۰۱
قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده نمایید. این قیمتها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی میشود.
قیمت محصولات ایران خودرو در بازار تغییراتی به شرح زیر داشته است: در مهمترین معاملات خودرو های ایران خودرو پژو پارس مدل 1401 از قیمت 298 تا 440 میلیون تومان خرید و فروش شد، سمند EF7 مدل 1401 معادل 301 میلیون تومان قیمت خورده است. همچنین پژو 206 تیپ 2 (مدل 1401) معادل 279 میلیون تومان خرید و فروش شد. این درحالیست که قیمت این خودرو در نمایندگی 127 میلیون تومان است. قیمت دنا پلاس ( تیپ 1 مدل 1401 ) با موتور EF7 نیز 412 میلیون تومان در بازار تعیین شد.
خودرو |
قیمت نمایندگی (تومان) |
قیمت بازار (تومان) |
وانت آریسان | 0 | 195,000,000 |
سمند LX | 159,761,000 | 275,000,000 |
سمند EF7 | 0 | 301,000,000 |
سمند EF7 دوگانه سوز | 168,376,000 | 330,000,000 |
سمند سورن ELX | 0 | 271,000,000 |
سمند سورن ELX توربو | 0 | 0 |
دنا (تیپ 1) | 205,262,000 | 370,000,000 |
دنا پلاس (تیپ 2) | 227,377,000 | 411,000,000 |
دنا پلاس دنده ای توربو | 345,068,000 | 459,000,000 |
دنا پلاس اتوماتیک توربو | 397,443,000 | 477,000,000 |
پژو GLX 405 | 0 | 270,000,000 |
پژو GLX 405 دوگانه سوز | 149,588,600 | 283,000,000 |
پژو SLX 405 | 0 | 309,000,000 |
پژو پارس | 169,233,300 | 298,000,000 |
پژو پارس دوگانه سوز | 175,729,200 | 345,000,000 |
پژو پارس LX | 0 | 0 |
پژو پارس اتوماتیک | 0 | 400,000,000 |
پژو 207 دنده ای | 215,042,300 | 378,000,000 |
پژو 207 اتوماتیک پاناروما | 0 | 545,000,000 |
پژو 207 اتوماتیک | 0 | 530,000,000 |
پژو 207 صندوقدار | 0 | 0 |
پژو 207 پانوراما | 235,558,000 | 385,000,000 |
پژو 206 تیپ 2 | 149,389,000 | 279,000,000 |
پژو 206 تیپ 5 | 0 | 302,000,000 |
پژو 206 صندوقدار | 0 | 313,000,000 |
پژو 301 | 0 | 0 |
پژو 2008 | 0 | 1,135,000,000 |
پژو 508 | 0 | 1,555,000,000 |
رانا LX | 0 | 248,000,000 |
دانگ فنگ H30 | 0 | 495,000,000 |
دانگ فنگ S30 | 0 | 0 |
رنو تندر پیکاپ | 0 | 0 |
رنو تندر E2 | 0 | 438,000,000 |
رنو تندر پلاس دنده ای | 0 | 510,000,000 |
رنو تندر پلاس اتوماتیک | 0 | 570,000,000 |
هایما اس 5 توربو ( S5 ) | 0 | 715,000,000 |
هایما اس 7 توربو ( S7 ) | 0 | 805,000,000 |
پیکاپ دوکابین فوتون بنزینی | 815,712,000 | 950,000,000 |
پیکاپ دوکابین فوتون دیزل | 863,586,000 | 1,020,000,000 |
رنو کپچر | 0 | 1,025,000,000 |
سوزوکی ویتارا اتومات | 0 | 1,450,000,000 |
سورن پلاس | 242,524,000 | 318,000,000 |
رانا پلاس | 214,111,800 | 287,000,000 |
هایما اس 7 توربو پلاس ( S7 ) | 680,996,000 | 870,000,000 |
تارا دنده ای | 293,035,900 | 412,000,000 |
تارا اتوماتیک | 415,000,000 | 550,000,000 |
رانا پلاس پانوراما | 227,623,800 | 325,000,000 |
هایما اس 5 توربو ( S5 ) 6 سرعته اتوماتیک | 595,000,000 | 720,000,000 |
پژو 206 تیپ 3 پانوراما | 181,248,000 | 0 |
پژو 207 اتوماتیک MC | 318,494,000 | 0 |
قیمت خودروهای سایپا ۱۴۰۱
قیمت متوسط بازار آزاد و قیمت نمایندگی خودروهای سایپا امروز پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده نمایید. این قیمتها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی میشود.
برخی خودروهای سایپا تغییراتی به شرح زیر را داشته است: در مهمترین معاملات سایپا قیمت پراید 111 SE (سفید) برابر 187 میلیون تومان و تیبا SX مدل 1400 صندوق دار 181 میلیون تومان خرید و فروش شد . ساینا EX مدل 1400 فول 194 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد و آریو 1600 اتوماتیک (مدل 1398) با قیمت 430 میلیون تومان معامله شد.
خودرو |
قیمت نمایندگی (تومان) |
قیمت بازار (تومان) |
پراید 111 | 0 | 187,000,000 |
پراید 131 | 0 | 172,000,000 |
پراید 132 | 0 | 163,000,000 |
پراید 151 | 149,698,000 | 162,000,000 |
تیبا | 119,153,000 | 180,000,000 |
تیبا 2 | 126,164,000 | 185,000,000 |
تیبا 2 پلاس | 0 | 207,000,000 |
ساینا دنده ای EX | 123,932,000 | 195,000,000 |
کوییک دنده ای | 167,288,000 | 225,000,000 |
کوییک دنده ای R | 177,234,000 | 201,000,000 |
وانت زامیاد | 257,688,000 | 281,000,000 |
وانت زامیاد گازسوز | 283,926,000 | 314,000,000 |
وانت زامیاد دیزل | 0 | 400,000,000 |
آریو | 0 | 430,000,000 |
چانگان CS35 | 0 | 615,000,000 |
کیا سراتو 2000 | 0 | 1,030,000,000 |
سیتروئن C3 | 0 | 1,030,000,000 |
سایپا 151 پلاس | 175,610,000 | 176,000,000 |
تیبا صندوق دار دوگانه سوز sx | 0 | 0 |
تیبا صندوق دار پلاس | 0 | 189,000,000 |
ساینا پلاس دنده ای | 0 | 217,000,000 |
ساینا s دنده ای | 169,044,000 | 199,000,000 |
کوییک اتوماتیک پلاس | 277,086,000 | 283,000,000 |
شاهین G | 343,793,000 | 345,000,000 |
وانت پادرا پلاس | 299,853,000 | 315,000,000 |
کوییک دنده ای S | 183,876,000 | 205,000,000 |
دلیل تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه چیست؟
به طور کلی دلیل تفاوت چشمگیر قیمت خودرو در بازار و کارخانه، که ریشه اصلی عدم تعادل در بازار خودرو ایران است به «کاهش عرضه» و «افزایش تقاضا» باز میگردد. از طرفی تولیدکنندگان خودرو به دلیل محدودیتهای متعدد، عرضه خودرو را کاهش دادهاند و از طرف دیگر تقاضای موجود در بازار برای خرید خودرو روندی صعودی داشته است.
کاهش عرضه از طرفی از مسائل فنی متأثر از تحریمها، افزایش نرخ ارز و کمبود نقدینگی ناشی میشود و از طرف دیگر به فساد و عدم شفافیت در شیوه فروش خودروسازان و پیش فروش بیشتر از میزان تولید در ماههای گذشته مرتبط است. بر اساس گزارشات خودروسازان بخشی از محصولات تولیدی خود را از روشهایی غیر از فروش فوری و پیش فروش، به افراد خاص واگذار کردهاند و در عین حال بر اساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس، در ماههای قبل با وجود مجوز پیش فروش ۲۰۰ هزار خودرو، اقدام به پیش فروش یک میلیون خودرو نمودهاند. این دلایل در مجموع موجب شده است درحال حاضر خودروسازان امکان پاسخگویی به تقاضای خرید خودرو از سوی مردم را نداشته باشند.
حضور دلالان در بازار خودرو دلیل اصلی افزایش تقاضا
از طرف دیگر در سمت تقاضا نیز دلایل متعددی همچون «افزایش تقاضای مصرفی باهدف گران نخریدن در آینده» و «حضور گسترده دلالان و سوداگران» موجب شده است تقاضای خودرو به مراتب بیشتر از میزان طبیعی آن باشد و روندی صعودی داشته باشد. به طور مثال در یکی از عرضههای فوری ایران خودرو، تعداد خودروهای عرضه شده درحدود ۱۰ هزار دستگاه بود ولی بیش از ۲۵۶ هزار مورد تقاضا برای آن به ثبت رسید.
اما نکته مهم اینکه سهم عمده تقاضا نه به مردم عادی که تقاضای مصرفی دارند، بلکه به دلالان و سوداگران اختصاص دارد که صرفا با هدف خرید ارزان قیمت از کارخانه و فروش آن به مردم، به بازار خودرو هجوم آوردهاند. کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی از هر ۱۰ متقاضی خرید خودرو در بازار، ۹ مورد آن با اهداف غیر مصرفی انجام میشود که نشان از حضور گسترده دلالان در بازار خودرو دارد.
تشدید مشکلات بازار خودرو با افزایش تفاوت قیمت در بازار و کارخانه
نکته مهم در این زمینه اینکه وجود اختلاف قیمت کارشناسی خودرو بین بازار و کارخانه به نوعی مشکلات «کمبود عرضه» و «افزایش تقاضا» را تشدید میکند. این اختلاف قیمت از طرفی به افزایش انگیزه فساد در فرآیندهای فروش خودرو منجر میشود که محدودیت عرضه را درپی دارد و از طرف دیگر موجب میشود دلالان فرصت را برای کسب سودهای کلان فراهم ببینند و بیش از پیش به بازار خودرو هجوم آورند.
با توجه به توضیحات فوق رفع مشکلات بازار خودرو به طور خلاصه در «مدیریت تقاضا» و «شفاف و منظم ساختن عرضه» نهفته است. یکی از مهمترین راهکارهای تحقق این مهم نیز انحصاری کردن عرضه خودروهای صفر در بورس کالا است که به تازگی از سوی کارشناسان بازار خودرو مطرح شده است.